۶ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

۱۰ گیاه دارویی که عفونت را از بدن دور می‌کند

برخی عفونت‌ها سطحی هستند و می‌توان با کمک برخی گیاهان دارویی از بروز آنها جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گاهی می‌توان با کمترین ضرر و آسیبی به بدن برخی بیماری‌ها را درمان کرد. وقتی گلوی‌تان چرک می‌کند چه‌کار می‌کنید؟ دست به دامان کدام‌ یک از داروهای شیمیایی مخصوص عفونت و سرماخوردگی می‌شوید؟ ‌برای درمان جوش‌های چرکی چه؟ از کدام داروهای موضعی یا خوراکی شیمیایی استفاده می‌کنید؟ آیا می‌دانید برخی عفونت‌های سطحی را می‌توان با گیاهان دارویی درمان کرد، البته فقط کافی است مشکل اصلی را ریشه‌یابی کنیم. دکتر سعید صانعی  مشاور گیاه‌درمانی 10 گیاه دارویی را معرفی می‌کند که هر کدام اگر درست و بجا استفاده شوند، قادرند عفونت را از بدن شما دور کنند.

عفونت‌ها چطور سراغتان می‌آید؟


عفونت‌ها به چند طریق وارد بدن می‌شوند، برخی آنها در بافت‌های بدنی وجود دارند اما منتظر فرصت هستند که با ضعف سیستم ایمنی بدن، این فرصت را به‌دست ‌آورند و به طرق مختلف خود را نمایان ‌کنند. اما برخی عفونت‌ها از طریق پوست وارد بدن می‌شوند. به‌عنوان مثال با یک ضربه یا یک خراش از محیط وارد بافت بدن فرد می‌شوند.


ادامه مطلب...
۲۵ آذر ۹۶ ، ۲۲:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پرهام

آیا قهوه و کافئین مانع جذب آهن می شوند؟

مواد غذایی و نوشیدنی های کافئین دار در اکثر رژیم های مدرن جزو اصلی رژیم شده اند. قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های ۸۰ درصد بزرگسالان آمریکایی است. کافئین یک محرک طبیعی است. با این حال، برخی ادعا می کنند که این ماده با جذب مواد مغذی خاص مانند آهن تداخل دارد. به عنوان یک نتیجه، به برخی از مردم توصیه شده است از مصرف قهوه و کافئین اجتناب کنند. در اینجا همه چیز درباره چگونگی تاثیر قهوه و کافئین بر جذب آهن توضیح داده شده است.

قهوه و کافئین می توانند مانع جذب آهن شوند

مطالعات متعدد نشان داده است که قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئینی می توانند جذب آهن را کاهش دهند. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن یک فنجان قهوه با همبرگر باعث کاهش ۳۹٪ جذب آهن می شود. نوشیدن چای، با همان وعده غذایی، جذب آهن را به میزان ۶۴ درصد کاهش می دهد. مطالعه دیگری نشان داد نوشیدن یک فنجان قهوه فوری با غذای نانی باعث کاهش جذب آهن به میزان ۶۰-۹۰٪ شد. قهوه یا چای هر چقدر قوی تر باشند، آهن کمتری جذب می شود. با این حال، کافئین تنها به عنوان ماده اصلی مهار جذب آهن نیست. در واقع، یک مطالعه نشان داد کافئین تنها حدود ۶٪ مانع از جذب آهن غذا می شود. با توجه به اینکه این مقدار نسبتا کم است، عوامل دیگر باید باعث کاهش جذب آهن شوند. علاوه بر این، مصرف منظم قهوه نیز ممکن است بر میزان ذخیره سازی آهن اثر بگذارد. یک مطالعه بزرگ نشان داد در میان سالمندان، هر فنجان قهوه در هفته باعث کاهش ۱ درصد فریتین می شود، پروتئینی که سطح ذخیره سازی آهن را نشان می دهد.با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید اثرات قهوه و کافئین بر جذب آهن به زمان مصرف آن ها بستگی دارد. به عنوان مثال، نوشیدن قهوه یک ساعت قبل از غذا بر جذب آهن تاثیری ندارد.

ادامه مطلب...
۲۵ آذر ۹۶ ، ۲۲:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پرهام

ریشه و ساقه کدام گیاهان سمی و مضر است؟

7 گیاهی که نباید هرگز ریشه و ساقه آن را بخورید


خوردن محصولاتی که از ریشه تا ساقه یک گیاه به دست می‌آید، یک روش عالی برای کاهش ضایعات است. با این همه، قسمت‌های خوردنی و خوشمزه برخی از گیاهان همچون برگ‌های چغندر قرمز نادیده گرفته می‌شوند زیرا افراد هرگز به فکر خوردن آن نمی‌افتند. اما قبل از اینکه بخواهید ریشه، ساقه و دانه‌های گیاهان را در آشپزخانه خود نگهداری کنید، باید در مورد آن‌ها اطلاعات مناسبی کسب کنید. برخی از قسمت‌های گیاهان خوردنی نیستند و باید از مصرف آن اجتناب کنید. در این مقاله قصد داریم ۷ گیاهی را معرفی کنیم که مصرف ریشه تا ساقه آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

  1. ساقه و جوانه سیب زمینی:


سیب زمینی متعلق به خانواده بادنجانیان است که همه آن‌ها حاوی ترکیبات سمی به نام سولانین هستند. در حقیقت، پادشاه معروف اسکاتلند به نام مکبوث ازشابیزک یا همان بلادونا( متعلق به همین خانواده) برای کشتن دشمنان دانمارکی استفاده کرده است. در سیب زمینی، سولانین عمدتا در ساقه و جوانه‌های آن یافت می‌شود. بنابراین باید قبل از پختن آن، این قسمت‌ها را برش دهید. سولانین، بیشتر در سیب زمینی‌های سبز دیده می‌شود.


ادامه مطلب...
۲۵ آذر ۹۶ ، ۲۲:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پرهام

خواص چای بابونه

10 مورد از مزایای چای بابونه برای سلامتی:


چای بابونه یکی از محبوب ترین گزینه های جایگزین برای چای معمولی محسوب می شود و مزایای بسیار زیادی برای بدن دارد. این مزایا در برگیرنده توانایی ان برای محافظت از پوست، پایین آوردن سطح استرس، تنظیم خواب، تسکین نشانه های دوران قاعدگی است. این گیاه دارویی می تواند قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد، مشکلات معدی روده ای را درمان نماید و دیابت را مدیریت کند.

چای بابونه

با دم کردن گل بابونه میتوانید از مزایای این گیاه پرخاصیت بهره مند شوید.


گیاه بابونه در اشکال مختلفی وجود دارد. مطالعات مختلف نشان می دهد گونه های آلمانی و رومی بابونه غلظت قوی تری از ترکیبات مفید و مواد مغذی را دارند. علاوه بر طعم و دسترس پذیری بالای چای بابونه، این ماده به خاطر مزایایی که دارد سال هاست که تحسین می شود. وجود فلاونوئیدها و سایر آنتی اکسیدان های قدرتمند تاثیر بسیار زیادی بر روی بدن خواهد داشت.

خواص استفاده از چای بابونه:

بیشتر افراد مزایای زیادی از نوشیدن این چای به دست می آورند. در ادامه برخی از این مزایا را با هم مرور می کنیم:


ادامه مطلب...
۲۵ آذر ۹۶ ، ۲۱:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پرهام

خواص زرشک

گر به شما بگویم گیاهی وجود دارد که می تواند سلامت قلب را افزایش دهد، روده و کبدتان را پاکسازی نماید یا حتی از دیابت و سرطان پیشگیری کند چه احساسی خواهید داشت؟ هیجان زده نمی شوید؟ البته که هیجان زده می شوید. همه ماها به دنبال چنین گیاه معجزه اسایی در زندگی خود هستیم. این گیاه همان زرشکی است که در غذاهای خود مورد استفاده قرار می دهیم. داروهای حاوی زرشک بیش از ۲۵۰۰ سال برای درمان شرایط مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. حالا سوال اینجاست که چرا زرشک اینقدر مهم است؟ مطالعات انجام شده نشان داده است که این گیاه می تواند از رشد باکتری های بد در روده جلوگیری کند و به عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک نماید. علاوه بر این، عصاره زرشک اثرات مثبت زیادی بر روی سیستم قلبی-عروقی و سیستم عصبی دارد. به عنوان مثال می تواند پرفشاری، ضربان قلب غیر طبیعی و اختلالات عصبی همچون صرع و تشنج را درمان کند. مطالعات مختلف نشان می دهد که زرشک خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و حتی می تواند از بروز انواع خاصی از سرطان پیشگیری نماید. مطالعات اخیر نشان می دهد زرشک طیف وسیعی از مزایا را برای سلامتی افراد دارد و می تواند به آن ها کمک کند سالم بمانند.

۶ مورد از خواص زرشک برای سلامتی:

مبارزه با عفونت:

مطالعات مختلف نشان می دهد که بربرین موجود در زرشک می تواند خاصیت قابل توجه آنتی باکتریایی، ضد قارچی و ضد میکروبی داشته باشد. با محدود کردن توانایی باکتری ها در چسبیدن به سلول های انسانی، این ماده می تواند در برابر عفونت های بسیاری مبارزه کند. زرشک برای تسکین طیف وسیعی از التهاب ها و عفونت ها در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به عفونت مثانه، مجاری ادرار و عفونت های معدی روده ای کمک می کند. زرشک همچنین به تسکین گلودرد، احتقان بینی، سینوزیت و برونشیت کمک می کند.


ادامه مطلب...
۲۵ آذر ۹۶ ، ۲۱:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پرهام

خواص اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی شناخته شده است که در اکثر مقالات پزشکی نامی از آن وجود دارد؛ در این مقاله قصد داریم برخی از خواص این گیاه دارویی شگفت انگیز را معرفی کنیم.

اسطوخودوس چیست؟

تقریبا ۴۰ گیاه در خانواده نعناع وجود دارد که از لحاظ فنی با نام اسطوخودوس طبقه بندی می شوند هر چند رایج ترین شکل آن Lavandula angustifolia است. این گونه در اروپا، آفریقا، مدیترانه و بخش هایی از آسیا یافت می شود. دلیل کاربرد گسترده این گیاه، طیف وسیعی از مزایای موجود است. این گیاه سرشار از روغن های ضروری است که می تواند اثر قدرتمندی بر روی بدن داشته باشد. یکی از مشکلاتی که در مورد اسطوخودوس وجود دارد این است که می تواند به سرعت رشد کند و توسعه یابد. این موضوع باعث می شود این گیاه به عنوان علف هرز در بخش هایی از جهان شناخته شود.


ادامه مطلب...
۲۵ آذر ۹۶ ، ۲۱:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پرهام