زگیل تناسلی و راههای درمان آن

زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی که به آن کوندیلوما آکومیناتا نیز گفته می شود توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود که  از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتشر می شود. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد که ۳۰ نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را آلوده نماید.

زگیل تناسلی زائده های پوستی می باشند که در کشاله ران، ناحیه تناسلی و یا در اطراف مقعد بوجود می آیند. این زائده های پوستی می توانند از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوت باشند. بعضی از آنها شبیه به لکه های صاف سفید رنگ می باشند و برخی دیگر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم نمایان می شوند. در برخی موارد زگیل تناسلی اصلا با چشم دیده نمی شود.



عفونت HPV یکی از رایج‌ترین بیماری های مقاربتی (STD) می‌باشد. اشکال خاصی از این ویروس می‌توانند منجر به سرطان دهانه رحم، مقعد، واژن و آلت تناسلی شوند.

این ویروس از طریق تماس مستقیم جنسی پخش می شود. البته در بیشتر موارد، سیستم ایمنی فرد آلوده این ویروس را می کشد و فرد علائم و نشانه های عفونت را پیدا نمی کند. زگیل تناسلی یا HPV مسری ترین و سخت ترین نوع زگیل از لحاظ خوب شدن است و بدلیل مسری بودن، یک بیماری مشترک بین زوجین است

چه عواملی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود ؟

از مهمترین عواملی که باعث آلودگی و ابتلا به ویروس HPV می شوند می توان به  داشتن شریک جنسی مبتلا به ویروس HPV ، شروع فعالیت جنسی و مقاربت در سنین پائین ، داشتن شریک های جنسی متعدد اشاره نمود.

علائم زگیل تناسلی چه چیزهایی هستند؟

بیشتر افرادی که  آلوده به HPV هستند هیچ علائم و نشانه خاصی ندارند. اما اگر علائمی نیز داشته باشند، شاید بسیار خفیف باشد و حتی فرد مبتلا نیز متوجه وجود این ویروس و نشانه های آن نشود. علائم ممکن است شامل درد، خارش و خونریزی باشد و در گاهی اوقات ممکن است این زگیل های تناسلی توسعه پیدا کنند، به صورتی که با چشم دیده شوند.

اگر علائم بالا را مشاهده نمودید بدانید که ۲ تا ۳ ماه از تماس جنسی خطر ساز و ابتلای شما به ویروس زگیل تناسلی طی شده است. البته در بعضی موارد این بازه ی زمانی می تواند کمتر (تا ۳ هفته) یا بیشتر (سال ها بعد از مواجه با عفونت) نیز باشد.

زگیل تناسلیِ قابل رویت، در دورانی بروز می کند که عفونت در حالت فعال قرار دارد اما انتقال ویروس ارتباطی با فعال و یا غیر فعال بودن عفونت ندارد و حتی زمانی که عفونت غیر فعال است نیز می تواند از فرد مبتلا به ویروس زگیل تناسلی به فرد سالم انتقال یابد .

در یک مطالعه که در خارج از کشور انجام شده است ۶۰% دانشجویان زن که هر ۶ ماه به مدت ۳ سال تحت تست پاپا نیکولا قرار گرفتند در مقطعی از زمان به ویروس HPV مبتلا بودند. میانگین مدت ابتلا به ویروس HPV هشت ماه بود، و فقط ۹% افراد بعد از ۲ سال ، مبتلا به ویروس HPV باقی ماندند.

راه های انتقال زگیل تناسلی

همه زنان جوان که ازدواج کرده اند حتما باید هر دو سال یکبار تست پاپ اسمیر (تست سرطان دهانه رحم) را نزد متخصص زنان انجام دهند. متاسفانه در ایران  اخیرا  بیماری های رحم، دهانه رحم و تخمدان ها شیوع زیادی پیدا کرده اند و دلیل این بیماریها نا آگاهی است. مثلا افراد نمی دانند که از طریق مقاربت ویروس زگیل تناسلی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد به همین دلیل حفاظت کافی در برابر آن ندارند. بیشتر بیماری های مقاربتی مانند هپاتیت یا ایدز با استفاده از کاندوم قابل پیشگیری می باشند. تنها بیماری مقاربتی که با وجود کاندوم نیز منتقل می شود زگیل تناسلی است و در کشور ایران امروزه به شدت شایع شده است.

دلیل اصلی شیوع گسترده بیماری زگیل تناسلی در ایران یکی اینست که  زنان آگاهی کافی برای محافظت از خود در برابر این بیماری را ندارند و دیگری هم  اینکه از بهترین روش پیشگیری از این بیماری که واکسیناسیون است، غافل شده اند.

درمان زگیل تناسلی

متأسفانه درمان قطعی برای زگیل تناسلی هنوز وجود ندارد و هیچ درمانی قادر به از بین بردن ویروس HPV که منجر به زگیل تناسلی می‌شود، نیست. دکتر می‌تواند با لیزر درمانی، انجماد یا مواد شیمیایی زگیل‌ها را برطرف نماید. برای زگیل‌هایی که بزرگ می باشند و به سختی درمان می‌شوند جراحی لازم است. با این حال باز هم احتمال بازگشت آن‌ها وجود دارد.در مواردی که زگیل تناسلی قابل مشاهده باشد می توان از روش کرایو (فریز کردن دهانه رحم) یا کوتر (سوزاندن) استفاده کرد. البته رایج ترین نوع درمان زگیل تناسلی دارو است که توسط متخصص زنان تجویز شده و بیمار به صورت موضعی با یک گوش پاک کن استفاده کرده و به سرعت این زگیل ها رفع می شوند. در واقع از بیرون زگیلی دیده نمی شود ولی ممکن است تمام واژن یا رحم پر از زگیل بوده و رویت نشود. یا اصلا دیده نشود و فقط به شکل ویروس نهفته وجود داشته باشد و بعدها دوباره عود کند. بیماری که مبتلا به زگیل تناسلی شود تا آخر عمر این ویروس را در بدن خود خواهد داشت و به عنوان ناقل می تواند این ویروس زگیل تناسلی را منتقل کند.